Pàgina inicial Trenscat.cat trenscat.cat la web dels trens de Catalunya
 Trens de Catalunya > FGC > Cremallera de Núria > Circulacions especials > Descàrrega H12 i cotxes ex-MGB 06/08/19
Horaris dels trens de Catalunya
Descàrrega locomotora híbrida H12 i cotxes B 2273 i Bt 2275 (ex-Matterhorn Gotthard Bahn)
06.08.19

FGC  Turisme i Muntanya
 
El dimarts 6 d'agost de 2019 es tallava la circulació a la línia entre Ribes Enllaç i Queralbs, fent el servei en aquest tram en autobús. El motiu era l'arribada de la nova locomotora híbrida H12 per al tren cremallera construida per la suïssa Stadler. Amb aquesta locomotora també arribaven els cotxes Bt 2275 i B 2273 que havien format part del ferrocarril suís del Matterhorn Gotthard Bahn (inicialment del BVZ Brig-Visp-Zermatt Bahn). Aquest nou material per al cremallera de Núria ve donat per la insuficiència de material rodant al Cremallera de Montserrat, on només hi ha cinc automotors dobles. Des de 2010 FGC volia ampliar el parc, però amb el menor cost possible. Així, els dos automotors Stadler del Cremallera de Núria (A10 i A11) passarien al Cremallera de Montserrat i per substituir-los s'afegirien 2 remolcs centrals als automotors A5 i A8 i una composició formada per una nova locomotora híbrida (H12) i dos cotxes de segona mà (Bt 2275 i B 2273), que formarien un tren reversible. La locomotora H12 pertany a un model normalitzat del fabricant suís Stadler Rail, que va desenvolupar a mitjans dels anys 2010. L'agost de 2012, cinc empreses ferroviàries suïsses van fer una comanda conjunta de 9 unitats a Stadler Rail per la fabricació d'un nou tipus de petita locomotora dual, capaç de funcionar alimentada elèctricament des de la catenària, o en mode autònom amb un motor dièsel. Els dos cotxes suïssos procedents del Matterhorn Gotthard Bahn (MGB), B 2273 i B 2275, van ser fabricats el 1963 per la Schweizerische Industrie-Gesellschaft (SIG). Els cotxes van ser allargats els anys 1998 i 1999 fins a una longitud de 16.685 mm, amb dues finestres més per costat. Els cotxes d'aquests sèrie es van retirar del servei del MGB al llarg dels anys 2000. Un cop adquirits els dos cotxes per part de FGC Stadler Rail va fer una reparació general dels vehicles, eliminant els WC, i va construir una cabina de conducció al 2275. Aquests dos cotxes circularan formant una composició reversible indeformable amb la locomotora H12, situant-se la locomotora al costat Ribes, el cotxe Bt 2275 al costat Núria i el cotxe B 2273 entremig. El cotxe B 2273 té tres compartiments amb un total de 64 seients, mentre que el cotxe Bt 2275 també té tres compartiments, però com que té una cabina compta amb un total de 56 seients. Degut al sistema de fre dels cotxes B 2273 i Bt 2275, aquests vehicles només podran ser remolcats per la locomotora H12.

Fotos 
Ricard Duran - prohibida la reproducció de les fotos sense el permís de l'autor
La flamant nova locomotora híbrida H12 al camió gondola La locomotora H12 volant entre dues grues per ser encarrilada. Es pot observar la part inferior, on destaca la roda dentada de cremallera Les grues aproximaran la locomotora al capdamunt del mur, per on passa la via Mica en mica es va posicionant la locomotora cap a la via

Moment d'encarrilar la locomotora a la via Cotxe pilot amb cabina, Bt 2275, amb les inscripcions "Matterhorn Gotthard Bahn" al camió gondola Cotxe B 2273 volant per Ribes de Freser Una altra espectacular vista del cotxe des de sota, on es pot veure la roda dentada

El cotxe suís B 2273 es posiciona just al costat de la nova locomotora H12 Un cop descarregats els dos cotxes la nova locomotora H12 ja es posa a treballar per empènyer-los cap als tallers Curiosa composició blava i vermella per al cremallera de Núria entrant als tallers de Ribes Vila Un cotxe suís als Pirineus, amb l'automotor A5 "Puigmal" ja modificat amb el nou cotxe remolc intermedi adaptat

Inici Circulacions Especials
Pàgina inicial Trenscat.cat
IMPORTANT: No es permet l'ús públic (webs, premsa, etc) ni l'ús lucratiu dels continguts de trenscat.cat i trenscat.com sense el consentiment previ de l'autor. L'autor de les imatges si no s'especifica el contrari és Bernat Borràs
trenscat.cat és una pàgina web no oficial i per tant no proveeix ni es responsabilitza de cap contingut institucional