Pàgina inicial Trenscat.cat trenscat.cat la web dels trens de Catalunya
 Trens de Catalunya > FGC > Cremallera de Núria > Telefèric de la Coma del Clot
Horaris dels trens de Catalunya
Telefèric de la Coma del Clot
 
El telefèric de la Coma del Clot actual es va posar en servei el 22 de febrer de 2020, en substitució del telecabina de 1988 que a la vegada havia reemplaçat l'antic funicular de 1942. L'antic telecabina de la Coma de Clot portava més de 30 anys en servei i més de 50 mil hores de servei ininterromput i estava arribant al final de la seva vida útil. El nou telefèric de la Coma del Clot reaprofita bona part dels elements del clausurat telefèric entre Olesa de Montserrat i Esparreguera (en servei entre octubre de 2005 i desembre de 2011, tancat per la seva poca demanda), excepte 3 torres de suport i les quatre cabines de viatgers, que són totalment noves.
El telefèric enllaça l'estació de Núria del cremallera amb l'alberg del Pic de l'Àliga, oferint unes vistes panoràmiques de la vall i el seu entorn. Supera un desnivell d'uns 150 metres, ascendint fins a la cota 2.120 metres mitjançant un total de 9 suports intermedis (torres).
El telefèric està format per dos grups de dues cabines de 12 places cadascuna, totes elles accessibles i amb les portes més amples i sense elements que en dificultin l'entrada, a diferència de l'antic telecabina. Amb la nova instal·lació s'incrementa la capacitat de transport i es passa de 220 persones cada hora fins a les a 415 persones del nou telefèric. A més, les cabines ara romanen aturades a les estacions ja que és un telefèric tipus va-i-ve (no dona la volta a les estacions).
L'estació inferior té accés per escales fixes i un ascensor des de l'andana de la via 2 del cremallera de Núria, així com un accés directe des de l'àmbit de les pistes d'esquí. Disposa de barreres tarifàries per a controlar l'accés i una andana central per accedir a les cabines. L'estació superior té característiques similars a l'inferior, amb sortida a peu pla directa a l'interior de l'edifici de l'alberg del Pic de l'Àliga.


Font
Antic funicular de l'hotel Puigmal (1942-1987)
A Núria havia existit un funicular que enllaçava la vall amb l'hotel Puigmal (actual alberg del Pic de l'Àliga). Aquest funicular inicialment es va utilitzar a l'Exposició Universal de Barcelona de 1929, traslladant-se posteriorment a Núria i posant-se en servei el 1942 per unir la residència, aleshores franquista. El 1968 el funicular es va cremar i no va ser fins el 1972 que es va reobrir. El 1982 va passar a dependre de Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents (FMGP). El 1987 el funicular es va clausurar donada l'obsolència de les instal·lacions. El traçat de l'antic funicular encara és ben visible avui dia. [+ info]

Antic telecabina de la Coma del Clot (1988-2019)

El gener de 1988 es va posar en servei el nou telecabina pulsé entre Núria i l'alberg seguint pràcticament el mateix traçat de l'antic funicular. La línia pertanyia a FGC i era l'única instal·lació del tipus pulsé (amb tren de cabines) que hi havia a Catalunya. El juny de 2019 es va tancar per substituir-lo per l'actual telefèric.

[+ veure informació i fotos de l'antic telecabina de la Coma del Clot ]
Antic telecabina Coma del Clot

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES
Constructor Leitner
Data d'obertura 22.02.2020
Longitud 687,7 m
Altitud estació inferior 1.971,6 m (estació motriu i tensió)
Altitud estació superior 2.122,5 m (estació reenviament)
Desnivell 150,9 m
Suports intermedis 9
Vehicles 2 x 2
Capacitat de cada cabina 12 persones (totes les cabines accessibles)
Capacitat de transport 415 persones/hora
Velocitat 5,0 m/s (màxima 6,0 m/s) | entrada a estacions de 0,1 a 0,3 m/s
Diàmetre del cable 50,5 mm


Fotos
Bernat Borràs - prohibida la reproducció de les fotos sense el permís de l'autor
Part baixa del telefèric des del pont que comunica les instal·lacions de Núria amb l'estació del cremallera (juliol 2020) Estació del telefèric des del cremallera (juliol 2020) Accés a l'estació del telefèric des de l'andana de la via 2 del cremallera. L'accés es fa per una escala de diversos trams, però properament està previst ubicar-hi també un ascensor (juliol 2020) Treballs encara finalitzant-se a l'entorn de l'estació inferior del telefèric pel costat pistes (juliol 2020)

Vista general de l'estació inferior, on destaca l'andana central d'accés (juliol 2020) Parell de cabines del telefèric 3 i 4 arribant a l'estació inferior (juliol 2020) Des de l'interior d'una de les cabines de 12 places (juliol 2020) Cabines 3 i 4 estacionades a l'estació inferior del telefèric de la Coma del Clot (juliol 2020)

Cabines 1 i 2 a l'estació inferior (juliol 2020) Vista de l'estació inferior, amb els circuits d'accés. Compta amb barreres tarifàries del mateix model que el del cremallera per controlar l'entrada i aforament (juliol 2020) Vista general de l'estació inferior des del llac de Núria (juliol 2020) Trens cremallera i estació inferior (juliol 2020)

Cabines 1 i 2 arribant a l'estació inferior del telefèric amb la locomotora H12 i els cotxes MGB a la via 1 de Núria (juliol 2020) Vista de la cabina 3 des de la cabina 4 (juliol 2020) Enfilant muntanya amunt (juliol 2020) El telefèric i vaques pasturant (juliol 2020)

Santuari de Núria i telefèric (juliol 2020) Les cabines 3 i 4 sortint cap a l'alberg des de l'estació inferior (juliol 2020) A prop de la torre 4 (juliol 2020) Les cabines des del camí de l'antic funicular (juliol 2020)

Vista de les cabines 1 i 2 amb la vall de Núria al fons (juliol 2020) Cabines 3 i 4 a la torre número 4 del recorregut (juliol 2020) Cabines volant pel cel de Núria (juliol 2020) Enfilant muntanya amunt (juliol 2020)

El telefèric funciona incansablement enllaçant la vall de Núria i l'alberg (juliol 2020) L'automotor A8 "Balandrau" amb el nou cotxe central AR8 i el telefèric en una mateixa imatge (juliol 2020) Cabines entre la pluja (juliol 2020) Vista del telefèric en un matí asolellat a la vall de Núria (juliol 2020)

Cabines descendents des d'una de les cabines ascendents (juliol 2020) Vista de les cabines 3 i 4 i la vall de Núria (juliol 2020) Encreuament de cabines (juliol 2020) Cabines 1 i 2 amb la vall de Núria al fons (juliol 2020)

Vista lateral de les cabines 1 i 2 (juliol 2020) A la torre número 6 (juliol 2020) Vista de la vall de Núria i els cims de l'entorn (juliol 2020) Cabines a la torre 8, ja a la part més alta del recorregut on el pendent es suavitza (juliol 2020)

Tram final del recorregut amb una vista espectacular. A sota a l'esquerra la pista per on discorria l'antic funicular (juliol 2020) Cabines un cop superada la torre número 8 (juliol 2020) Vista de conjunt de l'alberg del Pic de l'Àliga i l'estació superior del telefèric (juliol 2020) Cabines 1 i 2 sortint de l'estació de l'alberg del Pic de l'Àliga (juliol 2020)

Entrant a l'estació superior, que també disposa de barreres de control d'accés (juliol 2020) Cabines 3 i 4 estacionades a l'estació superior del telefèric de la Coma del Clot (juliol 2020) Roda de retorn del telefèric a l'estació superior (juliol 2020) Cabines 1 i 2 entrant amb suavitat a l'estació superior (juliol 2020)

Cabines i andana central per a accedir-hi (juliol 2020) Enllaç directe des de l'estació superior del telefèric amb l'alberg del Pic de l'Àliga (juliol 2020) Intèrfon de comunicació amb l'interior de cadascuna de les cabines (juliol 2020) Detall de la senyalètica amb les normes de seguretat a l'interior d'una de les cabines (juliol 2020)

Inici Cremallera
Informació general Història Traçat Estacions Trens Caract.tècniques
Circulacions especials Túnel Roc del Dui Exposició Cremallera Telefèric Coma del Clot Fotos ja històriques Projectes i futur
Pàgina inicial Trenscat.cat
IMPORTANT: No es permet l'ús públic (webs, premsa, etc) ni l'ús lucratiu dels continguts de trenscat.cat i trenscat.com sense el consentiment previ de l'autor. L'autor de les imatges si no s'especifica el contrari és Bernat Borràs
trenscat.cat és una pàgina web no oficial i per tant no proveeix ni es responsabilitza de cap contingut institucional