Pàgina inicial Trenscat.cat trenscat.cat la web dels trens de Catalunya
 Trens de Catalunya > FGC > Cremallera de Núria > Trens
Horaris dels trens de Catalunya
Trens
 
El Cremallera de Núria ha tingut diverses etapes de funcionament amb material motor i mòbil que ha anat evolucionant des de la inauguració de la línia el 1931. Inicialment el servei el cobrien quatre locomotores elèctriques (E1 a E4) a les quals s'hi acoblaven dos cotxes de viatgers del parc de 15 cotxes o bé algun dels 6 vagons de mercaderies o la llevaneus i exploradora (364.01). Quan FGC es va fer càrrec de la línia l'any 1986 es van incorporar tres automotors dobles Beh 4/8 (A5 a A7) que passarien a fer-se càrrec dels serveis, reforçats amb les 4 locomotores elèctriques i els cotxes modernitzats. El 1995 es va incorporar un quart automotor doble Beh 4/8 (A8) i una locomotora dièsel (D9). També el 1995 es van iniciar els serveis dels automotors Beh 4/8 amb dos cotxes convencionals de viatgers acoblats, amb l'objectiu de substituir les antigues locomotores elèctriques i millorar els temps de viatge. El juliol de 2003 es van incorporar a la línia dos automotors articulats GTW 2/6 (A10 i A11) de les mateixes característiques que els posats en servei al nou cremallera de Montserrat aquell mateix any. El juliol de 2003 també van finalitzar els serveis regulars amb cotxes convencionals de viatgers. El 2006 arriba a la línia una nova locomotora dièsel (DM6) procedent del cremallera de Montserrat i el 2008 s'incorporen dos cotxes procedents del ferrocarril suís Furka Oberalp denominats "Sport Wagen" per a reforços del servei juntament la DM6. L'any 2019 s'incorpora al servei una nova locomotora híbrida (H12) i un cotxe remolc central adaptat a dos dels quatre automotors Beh 4/8 (AR5 i AR8), així com dos cotxes procedents del ferrocarril suís Matterhorn Gotthard Bahn per circular juntament amb la locomotora H12. El 2020 es trasllada definitivament del cremallera de Núria al de Montserrat l'automotor articulat A10, mentre que el 2022 es faria el trasllat a Montserrat de l'automotor articulat A11.

MATERIAL MOTOR
 AUTOMOTORS
A5 Puigmal A6 Torreneules A7 Taga A8 Balandrau
3 cotxes 2 cotxes 2 cotxes 3 cotxes
Automotor doble Beh 4/12 amb remolc central adaptat AR5 Automotor doble Beh 4/8 Automotor doble Beh 4/8 Automotor doble Beh 4/12 amb remolc central adaptat AR8
 
   
A10 Noufonts A11 Bastiments    
2 cotxes, amb motor a mòdul central 2 cotxes, amb motor a mòdul central    
Automotor articulat GTW 2/6
- traslladat definitivament al cremallera de Montserrat l'any 2020 -
Automotor articulat GTW 2/6
- traslladat definitivament al cremallera de Montserrat l'any 2022 -
   
 
 LOCOMOTORES I LLEVANEUS
E.1 Virgen de Núria E.2 Obispo Guitart E.3 José Rogent E.4 Ramon Albó
Locomotora elèctrica
- estacionada habitualment a via 2 de Ribes Enllaç -
Locomotora elèctrica
- va estar exposada estàticament a Monistrol Vila. Retorna al cremallera de Núria l'any 2015. Exposada estàticament a Ribes Vila -
Locomotora elèctrica
- exposada estàticament a Ribes Vila -
Locomotora elèctrica
- va participar en la construcció del nou cremallera de Montserrat 2003-2005, on es va repintar de verd. Actualment adscrita de nou al cremallera de Núria -
 
D9 DM6 H12 Salvador Carrera L09
Locomotora dièsel
- adscrita al cremallera de Montserrat des de 2006, tot i que va retornant puntualment a Núria. Any 2021 repintada de groc -
Locomotora dièsel
- adscrita al cremallera de Núria des de 2006, va prestar serveis entre 2004 i 2006 a Montserrat -
Locomotora híbrida dual dièsel i elèctrica Llevaneu i exploradora
 
   
364.01 6 Julián Fuchs    
Llevaneu rotatiu i exploradora
- exposada estàticament a Ribes Vila -
Locomotora de vapor
- adscrita a l'antic cremallera de Montserrat, va participar en la construcció del cremallera de Núria. Exposada estàticament a Ribes Vila -
   
 
 COTXES DE VIATGERS
Cotxes convencionals Abffw i Bffw Cotxe saló 51 Cotxes Sport Wagen Cotxes MGB
Abffw 11 i 12. Bffw 21, 22, 23, 24, 27 i 29
- Fora de servei. Cotxes 11, 12, 21, 22 i 23 a la línia de Núria. Cotxes 21 i 23 material històric -
Aaffw 51
- Serveis esporàdics com a material històric -
C27 i C28 (ex B 4244 i B 4245)
- Provenen del ferrocarril suís Furka Oberalp Bahn (FO) -
B 2273 i Bt 2275
- Provenen del ferrocarril suís Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) -
 
 
 VAGONS DE MERCADERIES I TREBALLS
Vagó plataforma ex-FO Vagó contenidor blau Vagó contenidor blau Vagons frigorífics
P22
- Procedeix del ferrocarril suís Furka Oberalp Bahn (FO) -
P23
- Procedeix del ferrocarril suís Furka Oberalp. Transformat el 2007 a vagó amb grua i el 2021 a plataforma amb contenidor blau per a mercaderies a Núria -
P24
- Procedeix del ferrocarril suís Matterhorn Gotthard Bahn (MGB). Adaptat inicialment a formigonera. Transformat a plataforma amb contenidor blau per a mercaderies a Núria any 2021 -  
P25 i P26
- Transformats any 2005 a partir d'antics vagons ferrocarril suís Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) -  
 
Vagó furgó K Dresina Vagons plataforma Vagó vores baixes
K53 i K54
- K53 retirat any 2021 - 
T-5 02 i 03
- Procedents de la transformació de dos cotxes de viatgers convencionals. Retirats any 2021 -
L44
- Retirat any 2021 -
 
 
Vagons tancats de mercaderies Vagó cisterna Vagó tremuja  
01 i 28
- Procedents de la transformació de dos cotxes de viatgers convencionals. Retirats any 2021 -
70.951
- Retirat any 2021 -
KCw-29
- Retirat any 2021 -
 

Inici Cremallera
Informació general Història Traçat Estacions Trens Caract.tècniques
Circulacions especials Túnel Roc del Dui Exposició Cremallera Telefèric Coma del Clot Fotos ja històriques Projectes i futur
Pàgina inicial Trenscat.cat
IMPORTANT: No es permet l'ús públic (webs, premsa, etc) ni l'ús lucratiu dels continguts de trenscat.cat i trenscat.com sense el consentiment previ de l'autor. L'autor de les imatges si no s'especifica el contrari és Bernat Borràs
trenscat.cat és una pàgina web no oficial i per tant no proveeix ni es responsabilitza de cap contingut institucional