  | 
			 
			
				| 
				Locomotora dièsel D9 | 
			 
			 
		
		
			
				
				  | 
			 
			
				| D9 | 
			 
			 
  	  
  	    
		 
																					  
																			   																			  
																			  
																				  
																					    | 
		
  	    																			  La locomotora dièsel-elèctrica D9 d'adherència i cremallera cobreix les necessitats bàsiques de remolc del material motor i mòbil, especialment en situacions de falta de subministrament elèctric. Està dedicada a diversos treballs de manteniment, remolc de trens mercaderies i durant l'hivern al servei de la llevaneu L09. Durant un temps va arribar a remolcar dos cotxes de viatgers, com si d'una locomotora elèctrica es tractés, en dies de gran afluència de viatgers. La locomotora dièsel va entrar en funcionament l'any 1995 i va ser construïda per Stadler, SLM, ABB i Daimler-Benz. El 2006 es va traslladar al Cremallera de Montserrat per a la realització de trens d'obres i serveis en aquella línia, en intercanvi amb la locomotora DM6. Puntualment ha retornat a la línia del Cremallera de Núria especialment per a algunes fases de construcció del túnel del Roc del Dui. També ha retornat a la línia de Núria quan la locomotora dièsel DM6 ha estat fora de servei per motius tècnics o de manteniment per tal de substituir-la. L'any 2021 es va repintar de color groc com a material d'obres i serveis de la línia Llobregat-Anoia i cremallera de Montserrat. Actualment segueix prestant servei de manera habitual a la línia del Cremallera de Montserrat, restant com a locomotora de reserva al dipòsit de Martorell Enllaç. | 
																				   
		 
		
  	    
																			  
																					  
		 
																			   																			  
		
		
			
				|  CARACTERÍSTIQUES 
				TÈCNIQUES | 
			 
		
			
				| 
		
		
		
  	    		Ample de via  | 
		
	
				
				1.000 mm | 
		 
				
  	  
  	    
		 
																					  
		
				  | 
			 
			
				| 
				Tracció | 
	
				
				Dièsel-elèctrica | 
			 
			 
																			  
																				  | 
																				  Potència | 
																				  
																				  300 kW | 
			 
																			  
																				  | 
																				  Força de tracció màxima | 
																				  
																				  120 kN | 
			 
																			  
																				  | 
																				  Pes en servei | 
																				  
																				  22 T | 
			 
																			  
																				  | 
																				  Pes màxim del tren en pendent 150 mi·lèsimes | 
																				  
																				  50 T | 
			 
																			  
																				  | 
																				  Càrrega màxima del remolc | 
																				  
																				  28 T | 
			 
			
				| 
				Velocitat màxima en adherència | 
				
				37 km/h | 
			 
			
				| 
				Velocitat màxima en cremallera | 
				
				15 km/h | 20 km/h (locomotora sola) | 
			 
			
				| 
				Motor | 
		
		
		
				marca: Daimler-Benz (MTU) | 
	
	
  	    
			 
			
				| 
				  | 
	
	
																					  
		
		
		
				tipus: 12 V 183 TA 12 | 
	
	
  	    
			 
																			  
			
				| 
				  | 
																					  
	
																			  
		
	
		
		
	
		
		
				potència (amb 2100 t/min): 382 kW (UIC: 
				25º/100m) | 
	
	
			 
																			  
																				  | 
		
		
		
  	    																		  Construcció | 
		
																					  
																				   
																					  
		
		
		
				caixa i bastidor: Stadler | 
	
	
  	    
			 
																			  
																				  | 
																				    | 
		
		
		
				eixos i transmissió: SLM | 
	
	
  	    
			 
																			  
																				  | 
																				    | 
		
		
		
				generadors i motors: ABB | 
	
	
  	    
			 
																			  
																				  | 
																				    | 
		
		
		
				
				motor dièsel: Daimler-Benz (MTU) | 
	
	
	
  	    
			 
		 
		
																			   																			  
																					  
	
				 
																					  
																					  
	
	
				 
																					  
																			  
  			  
  			  
	
		
			
    		  | 
	
			
    		Fotos | 
		 
  			  
		
			| 
    		Roberto 
			Hernández, Angel Badal i Bernat 
			Borràs 
  		  - prohibida la reproducció de les fotos sense el permís de 
			l'autor/a | 
		 
	 
	
	
	
	
	
				 
																					  
	
																			  
		 
	
	
	
	
																			  
				 
																					  
  
	
		
																			  
																			    | 
			
		
																			  
				 
																					  
  																			
																			    | 
		
																			  
				 
																					  
  																			
																			    | 
		
																			  
				 
																					  
  																			
																			    | 
	 
	
	
	
	
				 
																					  
																			  
	
		| 
    	La D9 amb la llevaneu L09 al baixador de Rialb (desembre 2021) | 
	
	
	
																			  
		
		
    	La D9 ha retornat puntualment a la línia de Núria durant la temporada 
		d'hivern 2021-22 mentre la DM6 està en reparació (desembre 2021) | 
	
	
																			  
		
    	Vista lateral de la D9 repintada de groc com a material de via i obres 
		de les línies metropolitanes de FGC (desembre 2021) | 
	
																			  
	
		
    	Una altra vista de la D9 de color groc, on destaca la inscripció de la 
		numeració de la locomotora en gran format (desembre 2021) | 
	 
	 
	
	
  	     
																					  
  	    
																			   																			  
  
	
		
																			  
				 
																					  
  																			
																			    | 
		
																			  
		 
																					  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
		 
																					  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
		 
																					  
  	  
																			  
																			    | 
	 
	
		| 
    	La D9 amb la L09 treballant a la línia de Ribes a Núria a la sortida de 
		Ribes Vila (desembre 2021) | 
	
	
		
    	La D9 recent repintada de groc al dipòsit de Martorell Enllaç de la 
		línia Llobregat-Anoia dels FGC (novembre 2021) | 
																			  
		
    	Una altra vista de la D9 amb el nou color groc a Martorell Enllaç 
		(novembre 2021) | 
	
	
		
    	La D9 durant els primers temps en servei a la línia de Monistrol a 
		Montserrat a l'estació de Monistrol Vila, durant un tall total de la 
		línia degut a una esllavissada al tram superior (gener 2007) | 
	 
	 
  	  
																			   																			  
  
	
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
	 
	  
																			  
  	  
		| 
    	Detall del logotip de Vall de Núria (setembre 2006) | 
		
    	Detall del frontal de la D9 (setembre 2006) | 
		
    	Un dels llums de la locomotora D9 (setembre 2006) | 
		
    	Focus superior de la locomotora (setembre 2006) | 
	
	
		 
	
	 
  	  
																			   																			  
  
	
		
																			  
		 
																					  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
		 
																					  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
		 
																					  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
		 
																					  
  	  
																			  
																			    | 
	 
	  
		
		| 
    	La D9 a Ribes Vila (setembre 2006) | 
		
    	La D9 al pont transbordador de l'antiga cotxera de 
		Ribes Vila (setembre 2006) | 
		
    	La D9 maniobrant per Ribes Vila (setembre 2006) | 
		
    	Vista lateral de la locomtora dièsel D9 a Ribes Vila (setembre 2006) | 
  	    
		 
	
	 
  	  
																			   																			  
  
	
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
	 
	  
		
		
		| 
    	La D9 a Ribes Vila (abril 
		2004) | 
	
		
    	Vista de la D9 a Núria pel 
		costat Ribes (abril 2004) | 
		
    	Cabina de conducció de la 
		locomotora dièsel D9 (abril 2004) | 
		
    	Vista d'una maniobra a 
		l'estació de Núria des de la D9 (abril 2004) | 
  	    
		 
	
	 
																			   																			  
				
	
	
	
		 |