  | 
			 
			
				
				Locomotora híbrida dual H12 
				Salvador Carrera | 
			 
			 
		
		
			
				
				  | 
			 
			
				| H12 Salvador Carrera | 
			 
			 
  	  
  	    
		 
																					  
																			   																			  
																			  
																				  
																					  
		 
																					  
				  | 
		
  	    																			  El cremallera de Núria té en servei una locomotora dual (elèctrica i dièsel) tipus HGem 2/2 construïda per Stadler Rail l’any 2019. La nova locomotora formava part del pla de reordenació del material de les dues línies de cremallera dels FGC, donada l’ajustada disponibilitat de només 5 trens a la línia de Montserrat per atendre el servei. Així, els dos automotors Stadler de Núria  (A10 i A11) es traslladarien a Montserrat però calia substituir els quatre cotxes adaptats amb un cost baix: als automotors A5 i A8 se’ls afegiria un nou remolc central accessible i d’altra banda es comprarien 2 cotxes de segona mà al ferrocarril suís Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) per fer una composició reversible amb una nova locomotora dual, la H12. A la vegada la locomotora H12 també podria fer trens de mercaderies i d’obres de manera menys contaminant que la DM6. La locomotora H12 va arribar a Ribes de Freser el 6 d’agost de 2019, juntament amb els dos cotxes ex-MGB. La locomotora va arribar pintada íntegrament del color blau del Cremallera de Núria. En poc temps va ser vinilada amb franges blanques i es va batejar a l'estació de Núria l'1 de setembre de 2019 amb el nom de Salvador Carrera, que va ser alcalde de Ribes de Freser entre els anys 1979 i 1983. La locomotora H12 és un model estandaritzat de Stadler Rail, circulant-ne diversos models similars per línies de via estreta de Suïssa principalment. La locomotora H12 té un bastidor d'acer i una caixa d'alumini, distribuïda en tres espais: les dues cabines de conducció extremes, i la sala de màquines entre elles. Cada cabina disposa d'un pupitre de conducció situat al costat dret, amb una porta d’accés exterior a cadascuna d’elles en bandes oposades. La locomotora té dos eixos motrius, amb roda de cremallera a cadascun d’ells, accionats per un motor de tracció trifàsic asíncron. La H12 està equipada amb un únic pantògraf i també té un motor dièsel que compleix la normativa d’emissions Euro IIIB. | 
																				   
		 
		
  	    
																			  
																					  
		 
																			   																			  
		
		
			
				| CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES | 
			 
		 
																			  
																				  
																					  | Tipus de locomotora | 
		
	
	
																					  
	
																			  
																					  
		 
																			  		
																					  HGem 2/2 | 
  	  
																					    | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Constructor i any | 
																					   
																					  
		 
																					  Stadler Rail, 2019 | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Amplada de via | 
																					   
																					  
		 
																					  1000 mm | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Tipus de cremallera | 
																					   
																					  
		 
																					  Abt | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Tracció | 
																					   
																					  
		 
																					  Dual, mode elèctric i dièsel | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Tensió d’alimentació per catenària | 
																					   
																					  
		 
																					  1.500 V cc | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Longitud entre topalls | 
																					   
																					  
		 
																					  8.370 mm | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Amplada | 
																					   
																					  
		 
																					  2.700 mm | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Alçada | 
																					   
																					  
		 
																					  3.874 mm | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Pes en servei | 
																					   
																					  
		 
																					  28 T | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Potència | 
																					   
																					  
		 
																					  700 kW
		
																			  
		
																					  
																			  		en tracció elèctrica, 400 kW en tracció dièsel | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Esforç de tracció màxim | 
																					   
																					  
		 
																					  70 kN
		
																					  en adherència, 135 kN en cremallera | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Velocitat màxima en adherència | 
																					   
																					  
		 
																					  60 km/h | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Velocitat màxima en cremallera | 
																					   
																					  
		 
																					  25 km/h ascendent i 19 km/h descendent | 
																				   
		 
		
	
		
	
	
		 
																					  
		
																			   																			  
																					  
	
				 
																					  
																					  
	
	
				 
																					  
																			  
  			  
  			  
	
		
			
    		  | 
	
			
    		Fotos | 
		 
  			  
		
			| 
    		Robert Vilardebó i Bernat 
			Borràs 
  		  - prohibida la reproducció de les fotos sense el permís de 
			l'autor/a | 
		 
	 
	
	
	
	
	
				 
																					  
	
																			  
		 
	
	
	
	
																			  
				 
																					  
  
	
		
																			  
																			    | 
			
		
																			  
				 
																					  
  																			
																			    | 
		
																			  
				 
																					  
  																			
																			    | 
		
																			  
				 
																					  
  																			
																			    | 
	 
	
	
	
	
				 
																					  
																			  
	
		| 
    	La H12, Salvador Carrera, maniobrant a Ribes Vila amb els cotxes MGB 
		(octubre 2021) | 
	
	
	
																			  
		
		
    	Vista de la H12 amb els cotxes MGB a Ribes Vila (octubre 2021) | 
	
	
																			  
		
    	Detall d'algunes de les inscripcions de la locomotora H12 (octubre 2021) | 
	
																			  
	
		
    	Vista frontal de la H12 costat Ribes, estacionada a la via 3 de Núria 
		(octubre 2021) | 
	 
	 
	
	
  	    
																			   																			  
				 
																					  
  
	
		
																			  
  	     
																					  
  	    
																			  
																			    | 
		
																			  
  	     
																					  
  	    
																			  
																			    | 
		
																			  
  	     
																					  
  	    
																			  
																			    | 
		
																			  
  	     
																					  
  	    
																			  
																			    | 
	 
																			  
	
		| 
    	La locomotora H12 amb els cotxes MGB en un dels primers viatges 
		turístics cap a Núria estacionada a Ribes Vila (juliol 2020) | 
	
	
	
																			  
		
		
    	Una altra vista de la H12 acoblada als cotxes MGB, els quals empeny des 
		des de darrera en el trajecte ascendent (juliol 2020) | 
	
	
																			  
		
    	La H12 "Salvador Carrera" a la via de Núria acabada d'arribar de Ribes 
		Vila (juliol 2020) | 
	
																			  
	
		
    	La H12 amb els dos cotxes MGB baixant de Núria cap a Queralbs en un tren 
		de reforç (juliol 2020) | 
	 
	 
	
	
																			   																			  
	
  
	
		
																			  
																			   
																			  																			  
  	    																	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			   
																			  																			  
  	    																	  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			   
																			  																			  
  	    																	  
																			    | 
		
																			  
  	  
  	     
																					  
  	    																	  
																			    | 
	 
	  
		
		| 
    	Vista lateral de la locomotora H12 "Salvador Carrera" (juliol 2020) | 
		
    	Composició amb la H12 a la via 1 de Núria (juliol 2020) | 
		
    	Una altra vista del tren MGB, amb la H12 i dos cotxes MGB (juliol 2020) | 
		
    	Composició amb la H12 sortint de Núria cap a Ribes sota la pluja (juliol 
		2020) | 
  	    
		 
	
	 
  	  
																			   																			  
  
	
		
																			  
																			   
																			  																			  
  	    																	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
  	     
																					  
  	    																	  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	     
																					  
  	    
																			  
																			    | 
	 
	  
		
		
		| 
    	H12 "Salvador Carrera" 
		sortint del túnel de Núria cap a Ribes circulant de buit (juliol 2020) | 
	
		
    	Vista de la composició amb la locomotora H12 i els dos cotxes MGB 
		sortint de Núria cap a Ribes (juliol 2020) | 
		
    	La H12 durant les primeres 
		proves amb els cotxes MGB encara en els colors d'origen (setembre 2019) | 
		
    	Cabina de la H12 (setembre 
		2019) | 
  	    
		 
	
	 
																			   																			  
				
	
	
	
		 |