  | 
			 
			
				| 
				Història | 
			 
			 
		
  	    
  	  
		  
		Cronologia de la història del Cremallera: 
		
			
				|  El naixement del 
				projecte | 
			 
			
			
				|   
				1916  | 
				
          Per primer cop, el santuari obre durant 
          els mesos d'hivern | 
			 
  	  
			
				|  1917  | 
				
          Es parla de la necessitat d'una carretera 
          o un funicular que pugi fins a Núria | 
			 
			
				| 1924  | 
				
          L'empresa Ferrocarrils de Muntanya de 
          Grans Pendents (FMGP) analitza la possibilitat de construir una línia 
          de ferrocarril entre Ribes de Freser i Núria | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		  26/11/1924  | 
				
          Es presenta l'avantprojecte del 
          ferrocarril cremallera | 
			 
			
				| 03/12/1924  | 
				
          El consell d'administració dels FMGP 
          aprova l'avantprojecte | 
			 
			
				| 26/05/1925  | 
				
          Mor l'enginyer director tècnic del 
          projecte, Julià Fuchs, i és substituit per Montserrat Fenech | 
			 
			
				| 20/11/1926  | 
				
          S'aprova per Reial Ordre el projecte del 
          ferrocarril cremallera | 
			 
			
				| 19/05/1927  | 
				
          S'encarrega al sr. Fenech un nou projecte 
          del ferrocarril cremallera Ribes-Núria, que n'inclou l'electrificació | 
			 
			
				| 17/11/1927  | 
				
          FMGP es converteix, per reial decret, en 
          la concessionària del ferrocarril de Núria | 
			 
		 
		 
																					  
																			   																			  
																			  
		
  	    
  	    
			
				|  La construcció del 
				cremallera | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		  24/05/1928  | 
				
  	    
  	  		  S'inicien les obres de construcció de la 
          línia | 
			 
			
				| 
  	  		  1929  | 
				
  	    
  	  		  Es decideix variar el sistema de tracció 
          de cremallera de vapor a combinació d'adherència i cremallera amb 
          locomotores elèctriques | 
			 
			
				| 20/01/1930  | 
				
  	    
  	  		  Arriben a Ribes de Freser els cotxes de 
          passatgers | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		  26/10/1930  | 
				
  	    
  	  		  S'enllesteix la construcció de l'estació i la cotxera de 
				locomotores de Ribes Vila | 
			 
			
				| 07/12/1930  | 
				
  	    
  	  		  La via arriba a la boca nord del túnel de 
          Núria en un temps rècord | 
			 
			
				| 30/12/1930  | 
				
  	    
  	  		  Es prova la línia amb una màquina de vapor 
          del Cremallera de Montserrat | 
			 
			
				| 15/01/1931  | 
				
  	    
  	  		  Es prova la línia amb una locomotora 
          elèctrica | 
			 
			
				| 22/03/1931  | 
				
  	    
  	  
				Gran inauguració de la línia del 
          ferrocarril cremallera Ribes-Núria | 
			 
			
				| 18/01/1933  | 
				
  	    
  	  		  Inauguració del pont que uneix l'estació 
          amb el santuari | 
			 
		 
		 
																					  
																			   																			  
																			  
		
  	    
			
				|  Temps de guerra i de 
				postguerra | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		  1936-1939  | 
				
          El cremallera funciona intermitentment a 
          causa de la Guerra Civil espanyola | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		  10/1940  | 
				
          Greus inundacions afecten la línia que 
          queda força malmesa | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		  1940-1950  | 
				
          Es senyalitza el recorregut del cremallera | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		  20/12/1953  | 
				
          S'inaugura l'edifici definitiu de 
          l'estació de Núria | 
			 
			
				| 20/06/1971  | 
				
          Es posen en servei dues noves vies 
          d'apartador a l'estació de Queralbs | 
			 
		 
		 
																					  
																			   																			  
																			  
		
  	    
			
				|  La incorporació a FGC
				 | 
			 
			
				| 17/09/1981  | 
				
  	    
  	  		  La Generalitat de Catalunya adquireix la 
          majoria d'accions de l'empresa FMGP | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		  11/1982  | 
				
  	    
  	  		  El cremallera queda afectat per les greus 
          inundacions que es van produir a tot el país. En un mes es reparen els 
          danys | 
			 
			
				| 1983-1984  | 
				
  	    
  	  		  Nous tallers i cotxeres i ampliació 
          d'aparcaments a Ribes Vila | 
			 
			
				| 
  	  		  02/01/1984  | 
				
  	    
  	  		  Es signa el contracte d'adquisició de tres 
          nous automotors dobles | 
			 
			
				| 
  	  		  23/12/1985  | 
				
  	    
  	  		  Es posa en servei el primer dels tres nous 
          automotors dobles (A5 Puigmal, A6 Torreneules, A7 Taga) i la nova 
          cotxera de Ribes Vila | 
			 
			
				| 
  	  		  01/01/1986  | 
				
  	    
  	  		  El ferrocarril cremallera Ribes-Núria 
          s'integra a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya | 
			 
		 
		 
																					  
																			   																			  
																			  
		
  	    
			
				|  Anys 
				d'innovacions | 
			 
			
				|  1992  | 
				Nova platja de vies a l'estació de Queralbs | 
			 
			
				| 1992-1993  | 
				Remodelació de l'estació de Ribes Vila | 
			 
			
				| 1994  | 
				Remodelació de les estacions de Ribes 
				Enllaç i Queralbs | 
			 
			
				| 1995  | 
				Incorporació de la locomotora 
				dièsel-elèctrica D9, la llevaneu L09 i l'automotor A8 Balandrau | 
			 
			
				| 1998-1999  | 
				Renovació del tram de cremallera de la 
				línia | 
			 
			
				| 13/07/2003  | 
				Últim dia de circulació en servei regular 
				dels antics cotxes convencionals de viatgers | 
			 
			
				| 14/07/2003  | 
				Entren en servei els dos nous automotors 
				articulats, A10 (Noufonts) i A11 (Bastiments) | 
			 
			
				| 
				
  	  		  2003  | 
				Nova subcentral elèctrica a Núria, 
				renovació de catenària i de l'aparell de transició a cremallera | 
			 
		 
		 
																					  
																			   																			  
																			  
		
  	    
			
				|  El túnel del Roc del 
				Dui | 
			 
			
				|  2005  | 
				Obertura del camí d'accés a la boca sud del 
				futur túnel del Roc del Dui | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		   2005  | 
				Dos vagons frigorífics entren en 
				funcionament | 
			 
			
				| 2006  | 
				Inici de l'excavació del nou túnel del Roc 
				del Dui | 
			 
			
				| 19/09/2006  | 
				Arribada de la locomotora dièsel-elèctrica 
				DM6 procedent del Cremallera de Montserrat, on s'hi envia la D9 
				com a intercanvi | 
			 
			
				| 2007-2008  | 
				Modernització dels automotors A5, A6, A7 i 
				A8 | 
			 
			
				| 01/2008  | 
				Finalitza la perforació del túnel del Roc 
				del Dui | 
			 
			
				| 
  	  		  2008   | 
				Arribada de dos cotxes suïssos de la línia 
				de Furka-Oberalp com a cotxes de socors (Sport Wagen) | 
			 
			
				| 02/11/2008  | 
				Darrer dia de circulació de trens en servei 
				comercial per l'exterior del túnel del Roc del Dui | 
			 
			
				| 22/11/2008  | 
				El president de la Generalitat de Catalunya visita el 
				nou túnel | 
			 
			
				| 28/11/2008  | 
				Primer dia de circulació de trens en servei 
				comercial pel nou túnel del Roc del Dui | 
			 
			 
		
																						  
		
																			   
  	    
																			   																			  
  	    
			
				|  Canvis 
				a les estacions i el material mòbil | 
			 
			
			
  	    
				| 2008-2009 | 
  	  
				Construcció d'una gran coberta a 
				Ribes-Enllaç per a utilitzar l'estació com a cotxera de trens | 
			
			 
			
			
																							  
																			  
  	  		   
				| 05-06/2009 | 
				
  	    
  	  		  Renovació platja de vies 
				estació de Núria i motorització agulles entrada amb 
				calefactors  | 
		
																						  
																			  
				
				 
			 
			
  	    
				| 07/2011 | 
				Entrada en servei nou pas inferior 
				carretera GIV-5217, que permet l'eliminació del pas a nivell | 
				
			 
		
			
																							  
				| 11/03/2012 | 
				Inauguració de la 
				reordenació de l'entorn 
				de l'estació de Queralbs | 
		
																			  
				 
			 
			
				|  2015-2016 | 
		
				Renovació de la via en el tram 
				d'adherència entre Ribes Vila i l'inici de la cremallera | 
			 
			 
			
				| 2019  | 
				Nous edificis a 
				Ribes Vila i Queralbs per reordenar els fluxos de viatgers | 
			 
			
				| 
  	    
  	  		   01/09/2019 | 
				Bateig nova locomotora dual H12 i 
				presentació del nou cotxe remolc central AR5, en el pla de 
				reordenació del material dels cremalleres de FGC | 
			 
		
			
			 
			
				| 
  	    		06/12/2019 | 
				Comencen a prestar servei comercial els 
				dos cotxes suïssos ex-MGB amb la locomotora H12 | 
			 
			 
		
																						  
																			  
		 
																					  
																			  
  	    
																			   																			  
  	    
			
				|  Temps 
				de pandèmia | 
			 
			
				| 
  	    		27/02/2020 | 
				Es trasllada definitivament l'automotor 
				A10 al cremallera de Montserrat, on serà pintat amb el color 
				verd corporatiu d'aquella línia | 
			 
			
				| 
  	    		14/03/2020 | 
				S'interromp el servei al cremallera i es 
				tanquen totes les instal·lacions de Vall de Núria degut a la 
				crisi sanitària causada per la pandèmia de la COVID-19 | 
			 
			
				| 
  	    		25/05/2020 | 
				Reobertura de la línia només per al 
				servei urbà Ribes-Queralbs, amb 1 servei diari sentit Queralbs i 
				2 serveis sentit Ribes | 
			 
			
				| 
  	    		19/06/2020 | 
				Reobertura del Cremallera fins a Núria i 
				posada en servei dels nous cotxes suïssos ex-MGB 
				repintats de blau amb el producte 
				"Un viatge a una Vall Única" | 
			 
			
				| 
  	    		29/10/2020 | 
				Finalització temporada d'estiu a Vall de 
				Núria i reducció del servei al tram Ribes-Queralbs, degut a les 
				restriccions per la COVID-19 | 
			 
		
			
				| 
  	    		18/12/2020 | 
				Reobertura del Cremallera fins a Núria, 
				tot i que amb horaris més reduïts degut als confinaments 
				perimetrals successius | 
			 
			 
			
				| 
  	    		05/06/2021 | 
				Nous horaris en temporada alta que 
				divideixen els serveis de viatgers entre els Ribes-Núria i els 
				Queralbs-Núria, passant a fer encreuaments també a Fontalba de 
				manera regular | 
			 
																			  
			
				| 
  	    		10/10/2021 | 
				Es repinten els cotxes Sport Wagen del 
				color blau corporatiu del cremallera de Núria | 
			 
			 
		 
																			   																			  
		
			
		
																			  
																					  
		 |