  | 
				
				  | 
			 
			
				| 
				Telefèric de la Coma del Clot | 
			 
			 
		
  	    																			  
																			   
		
			
				
				  | 
				El
																			  
				telefèric de la Coma del Clot actual es va posar en servei el 22 
				de febrer de 2020, en substitució del telecabina de 1988 que a 
				la vegada havia reemplaçat l'antic funicular de 1942. L'antic 
				telecabina de la Coma de Clot portava més de 30 anys en servei i 
				més de 50 mil hores de servei ininterromput i estava arribant al 
				final de la seva vida útil. El nou telefèric de la Coma del Clot 
				reaprofita bona part dels elements del clausurat telefèric entre 
				Olesa de Montserrat i Esparreguera (en servei entre octubre de 
				2005 i desembre de 2011, tancat per la seva poca demanda), 
				excepte 3 torres de suport i les quatre cabines de viatgers, que 
				són totalment noves. 
				El telefèric enllaça l'estació de Núria del cremallera amb 
				l'alberg del Pic de l'Àliga, oferint unes vistes panoràmiques de 
				la vall i el seu entorn. Supera un desnivell d'uns 150 metres, 
				ascendint fins a la cota 2.120 metres mitjançant un total de 9 
				suports intermedis (torres). 
				El telefèric està format per dos grups de dues cabines de 12 
				places cadascuna, totes elles accessibles i amb les portes més 
				amples i sense elements que en dificultin l'entrada, a 
				diferència de l'antic telecabina. Amb la nova instal·lació 
				s'incrementa la capacitat de transport i es passa de 220 
				persones cada hora fins a les a 415 persones del nou telefèric. 
				A més, les cabines ara romanen aturades a les estacions ja que 
				és un telefèric tipus va-i-ve (no dona la volta a les 
				estacions). 
				L'estació inferior té accés per escales fixes i un ascensor des 
				de l'andana de la via 2 del cremallera de Núria, així com un 
				accés directe des de l'àmbit de les pistes d'esquí. Disposa de 
				barreres tarifàries per a controlar l'accés i una andana central 
				per accedir a les cabines. L'estació superior té 
				característiques similars a l'inferior, amb sortida a peu pla 
				directa a l'interior de l'edifici de l'alberg del Pic de 
				l'Àliga. | 
			 
		 
																			   
																			   
																			   																			  
		
		
			
				
				  
				
	
				Font | 
				
																							  
																			  
				Antic funicular de l'hotel Puigmal 
				(1942-1987) 
	A Núria havia existit un funicular que 
				enllaçava la vall amb l'hotel Puigmal (actual alberg del Pic de 
				l'Àliga). Aquest funicular inicialment es va utilitzar a 
				l'Exposició Universal de Barcelona de 1929, traslladant-se 
				posteriorment a Núria i posant-se en servei el 1942 per unir la 
				residència, aleshores franquista. El 1968 el funicular es va 
				cremar i no va ser fins el 1972 que es va reobrir. El 1982 va 
				passar a dependre de Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents 
				(FMGP). El 1987 el funicular es va clausurar 
				donada l'obsolència de les instal·lacions. El traçat de 
				l'antic funicular encara és ben visible avui dia. 
				
				
				[+ info] 
				 
		 
				Antic telecabina 
				de la Coma del Clot 
				(1988-2019) 
	El gener de 1988 es va posar en servei el nou 
				telecabina pulsé entre Núria i l'alberg seguint pràcticament el 
				mateix traçat de l'antic funicular. 
				La línia pertanyia 
				a FGC i
	era 
				l'única instal·lació 
				del tipus pulsé (amb tren de cabines) que hi havia 
				a Catalunya. El juny de 2019 
				es va tancar per substituir-lo per l'actual telefèric. 
	
				[+ veure informació i fotos de 
				l'antic telecabina de la Coma del Clot ] | 
				 
				
				
				 | 
			 
	
			 
		 
																			   																			  
		
																			  
		 
		
			
				| CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES | 
			 
		 
	 
																					  
																			  
																				  
																					  |  
																					  Constructor | 
		 
																					   
																					  Leitner | 
																					  
																					    | 
																			  
																				   
																				  
																					  |  
																					  Data d'obertura | 
																					   
																					  22.02.2020 | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  Longitud | 
																					   
																					  687,7 m | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Altitud estació inferior | 
																					   
																					  1.971,6 m (estació motriu i tensió) | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Altitud estació superior | 
																					   
																					  2.122,5 m (estació reenviament) | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  
		 
																					  Desnivell | 
																					   
																					  150,9 m | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  Suports intermedis | 
																					   
																					  9 | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  Vehicles | 
																					   
																					  2 x 2  | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  Capacitat de cada cabina | 
																					   
																					  12 persones (totes les cabines accessibles) | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  Capacitat de transport | 
																					   
																					  415 persones/hora | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  Velocitat | 
																					   
																					  5,0 m/s (màxima 6,0 m/s) | entrada a estacions de 0,1 a 0,3 m/s | 
																				   
																				  
																					  |  
																					  Diàmetre del cable | 
																					   
																					  50,5 mm | 
																				   
																				   
  	    																			  
		
  			  
  	  
																			   																			  
		
																			   																			  
		
	
	
	
	
																			  
		
  			  
	
		
			
    		  | 
			
    Fotos | 
		 
		
			| 
    		
  	  	  Bernat Borràs - prohibida la reproducció de les fotos sense el permís de 
			l'autor | 
		 
	 
	
	
		
	
	
  
	
		
																			  
  	  
		
		  | 
		
																			  
  	  
		
		  | 
		
																			  
  	  
		
		  | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
		  | 
	 
	
		
		
	
		| 
    	Part baixa del telefèric des del pont que comunica les instal·lacions de 
		Núria amb l'estació del cremallera (juliol 2020) | 
	
	
		
		
    	Estació del telefèric des del cremallera (juliol 2020) | 
		
	
		 
																			  
		
    	Accés a l'estació del telefèric des de l'andana de la via 2 del 
		cremallera. L'accés es fa per una escala de diversos trams, però 
		properament està previst ubicar-hi també un ascensor (juliol 2020) | 
	
		
																			  
		
    	Treballs encara finalitzant-se a l'entorn de l'estació inferior del 
		telefèric pel costat pistes (juliol 2020) | 
	 
	 
	
	
  	  
																					  
																			   																			  
	
  
	
		
																			  
  	  
																					  
																			  
		  | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
		  | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
		  | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
		  | 
	 
	
		| 
    	Vista general de l'estació inferior, on destaca l'andana central d'accés 
		(juliol 2020) | 
	
	
		
    	Parell de cabines del telefèric 3 i 4 arribant a l'estació inferior 
		(juliol 2020) | 
																			  
		
    	Des de l'interior d'una de les cabines de 12 places (juliol 2020) | 
	
	
		
    	Cabines 3 i 4 estacionades a l'estació inferior del telefèric de la Coma 
		del Clot (juliol 2020) | 
	 
	 
		
		 
		 
  	  
																					  
																			   																			  
	
  
	
		
																			  
		
		
		  | 
		
																			  
		
		
		  | 
		
																			  
		 
  	  
		
		  | 
		
																			  
  	  
																					  
		 
  	  
		  | 
	 
	
		| 
    	Cabines 1 i 2 a l'estació inferior (juliol 2020) | 
	
	
		
    	Vista de l'estació inferior, amb els circuits d'accés. Compta amb 
		barreres tarifàries del mateix model que el del cremallera per controlar 
		l'entrada i aforament (juliol 2020) | 
																			  
		
    	Vista general de l'estació inferior des del llac de Núria (juliol 2020) | 
	
	
		
    	Trens cremallera i estació inferior (juliol 2020) | 
	 
	 
  	  
																					  
																			   																			  
	
		 
  
	
		
																			  
  	  
		 
																					  
																			  
		  | 
		
																			  
  	  
																					  
		 
  																			
																			    | 
		
																			  
		 
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
		 
  																			
																			    | 
	 
	
		| 
    	Cabines 1 i 2 arribant a l'estació inferior del telefèric amb la 
		locomotora H12 i els cotxes MGB a la via 1 de Núria (juliol 2020) | 
		
    	Vista de la cabina 3 des de la cabina 4 (juliol 2020) | 
																			  
		
    	Enfilant muntanya amunt (juliol 2020) | 
	
	
		
  	    El telefèric i vaques pasturant (juliol 2020) | 
	 
	 
																					  
																			   																			  
		 
  
	
		
																			  
  	  
																					  
																			  
		  | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
		 
  																			
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
		 
  																			
																			    | 
	 
	
		| 
    	Santuari de Núria i telefèric (juliol 2020) | 
		
    	Les cabines 3 i 4 sortint cap a l'alberg des de l'estació inferior 
		(juliol 2020) | 
																			  
		
    	A prop de la torre 4 (juliol 2020) | 
	
	
		
  	    Les cabines des del camí de l'antic funicular (juliol 2020) | 
	 
	 
																			   																			  
  
	
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
		 
  																			
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
	 
	
		| 
    	Vista de les cabines 1 i 2 amb la vall de Núria al fons (juliol 2020) | 
	
		
    	Cabines 3 i 4 a la torre número 4 del recorregut (juliol 2020) | 
																			  
		
    	Cabines volant pel cel de Núria (juliol 2020) | 
	
	
		
  	    Enfilant muntanya amunt (juliol 2020) | 
	 
	 
																			   																			  
  
	
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
	 
	
		| 
    	El telefèric funciona incansablement enllaçant la vall de Núria i 
		l'alberg (juliol 2020) | 
	
		
    	L'automotor A8 "Balandrau" amb el nou cotxe central AR8 i el telefèric 
		en una mateixa imatge (juliol 2020) | 
																			  
		
    	Cabines entre la pluja (juliol 2020) | 
	
	
		
  	    Vista del telefèric en un matí asolellat a la vall de Núria (juliol 
		2020) | 
	 
	 
																			   																			  
  
	
		
																			  
  	  
																					  
		 
  																			
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
	 
	
		| 
    	Cabines descendents des d'una de les cabines ascendents (juliol 2020) | 
	
		
    	Vista de les cabines 3 i 4 i la vall de Núria (juliol 2020) | 
																			  
		
    	Encreuament de cabines (juliol 2020) | 
	
	
		
  	    Cabines 1 i 2 amb la vall de Núria al fons (juliol 2020) | 
	 
	 
																			   																			  
  
	
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																			  
																			    | 
	 
	
		| 
    	Vista lateral de les cabines 1 i 2 (juliol 2020) | 
	
		
    	A la torre número 6 (juliol 2020) | 
																			  
		
    	Vista de la vall de Núria i els cims de l'entorn (juliol 2020) | 
	
	
		
  	    Cabines a la torre 8, ja a la part més alta del recorregut on el pendent 
		es suavitza (juliol 2020) | 
	 
	 
																			   																			  
	
  
	
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
  	  
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
		
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
		
																					  
																			  
		  | 
	 
	
		| 
    	Tram final del recorregut amb una vista espectacular. A sota a 
		l'esquerra la pista per on discorria l'antic funicular (juliol 2020) | 
	
	
		
    	Cabines un cop superada la torre número 8 (juliol 2020) | 
																			  
		
    	Vista de conjunt de l'alberg del Pic de l'Àliga i l'estació superior del 
		telefèric (juliol 2020) | 
	
	
		
    	Cabines 1 i 2 sortint de l'estació de l'alberg del Pic de l'Àliga 
		(juliol 2020) | 
	 
	 
		
																					  
																			   																			  
  
	
		
																			  
		
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
		
																					  
																			  
																			    | 
		
																			  
		
																			  
																			    | 
		
																			  
		
																					  
																			  
																			    | 
	 
	
		| 
    	Entrant a l'estació superior, que també disposa de barreres de control 
		d'accés (juliol 2020) | 
	
		
    	Cabines 3 i 4 estacionades a l'estació superior del telefèric de la Coma 
		del Clot (juliol 2020) | 
																			  
		
    	Roda de retorn del telefèric a l'estació superior (juliol 2020) | 
	
	
		
  	    Cabines 1 i 2 entrant amb suavitat a l'estació superior (juliol 2020) | 
	 
	 
																			   																			  
	
  
	
		
																			  
		
		
		  | 
		
																			  
		
																					  
																			  
		  | 
		
		
		
																					  
																			  
		  | 
		
																			  
		
																					  
																			  
		  | 
	 
	
		| 
    	Cabines i andana central per a accedir-hi (juliol 2020) | 
	
	
		
		
    	Enllaç directe des de l'estació superior del telefèric amb l'alberg del 
		Pic de l'Àliga (juliol 2020) | 
		
																			  
		
    	Intèrfon de comunicació amb l'interior de cadascuna de les cabines 
		(juliol 2020) | 
	
		
    	Detall de la senyalètica amb les normes de seguretat a l'interior d'una 
		de les cabines (juliol 2020) | 
	 
	 
		
		
	
		 
																			   																			  
		
		
  	    																			  
		
		 |