  | 
				El cremallera Ribes de 
				Freser – Queralbs – Vall de Núria es va inaugurar en sevei el 22 
				de març de 1931. Amb 
				el cremallera els usuaris viuen un món de sensacions des del 
				primer moment: gaudeixen de la bellesa i l'espectacularitat del 
				paisatge que travessa el cremallera de Núria, l'únic mitjà 
				mecànic per accedir a la vall. La línia té 12,5 km, és d'ample 
				de via mètric (1.000 mm) amb cremallera tipus Abt i 
				electrificada a 1.500 volts en corrent continu. Juntament amb el cremallera de Montserrat són les 
				dues úniques línies ferroviàries de cremallera a Catalunya i de la Península Ibèrica. 
				El recorregut del cremallera de Núria supera un desnivell de més 
				de 1.000 metres i s'inicia a Ribes Enllaç, on té correspondència amb 
				el ferrocarril de via ampla de Barcelona a Puigcerdà i també hi 
				ha diverses zones d’aparcament. El traçat circula inicialment 
				sense cremallera (per adherència) entre les cases de Ribes de 
				Freser fins a Ribes Vila, on hi ha els tallers i dipòsit de la 
				línia. El recorregut segueix l’estreta vall del riu Freser fins 
				que al km 5,5 s’inicia el tram amb la via equipada amb 
				cremallera, que li permet remuntar forts pendents. El recorregut 
				té estació a Queralbs, on es creuen els trens ascendents i 
				descendents i darrer punt amb accés per carretera. El cremallera 
				segueix pujant i entra al túnel del Roc del Dui, que amb 1,3 km 
				es va posar en servei el 2008 per salvar un tram geològicament 
				inestable. A la boca nord del túnel hi ha l’apartador de 
				Fontalba, per seguir per la part alta de la línia ja en plena 
				muntanya per la vall del riu Núria. Un darrer túnel permet 
				entrar a la Vall de Núria, punt culminant del trajecte a gairebé 
				2.000 metres d’altitud. Una vegada es baixa del tren cremallera 
				s’obre un ventall de possibilitats com gaudir de l’entorn 
				natural i històric, excursions, navegar pel llac, el parc lúdic, 
				exposicions i a l’hivern aprofitar l’estació d’esquí. També es 
				pot seguir l’ascens amb el telefèric de la Coma del Clot, que 
				puja fins a l’alberg situat a 2.120 metres d’altitud. La línia 
				l'explota Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i 
				funciona tots els dies de l'any excepte els dies feiners del mes 
				de novembre, amb un interval de pas habitual de 50 minuts en 
				temporada alta, amb reforços entre Queralbs i Núria, i menys trens la resta 
				de l'any. El temps de viatge és 
				d'uns 40 minuts, cobert mitjançant 4 automotors Beh, dos d’ells amb 
				un cotxe central adaptat, un tren reversible amb 
				la locomotora 
				dual H12 i 2 cotxes MGB i una altra composició més de 2 cotxes de 
				reforç "Sport Wagen". |